Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC)
L'OMIC és un servei gratuït que té com a objectiu la informació, l'orientació i la defensa dels ciutadans i ciutadanes com a consumidors de béns i serveis.
Serveis que ofereix l'OMIC:
- Informació sobre els drets dels consumidors.
- Assessorament tècnic i en consultes i reclamacions sobre qualsevol assumpte de consum.
- Tramitació de denúncies i reclamacions, davant els organismes administratius competents en aquesta matèria.
- Mediació entre les parts per a la resolució de les reclamacions.
Promoció de les mesures necessàries per evitar situacions d'indefensió dels consumidors:
- Generació de l'actuació d'inspecció.
- Enviament de mostres de productes alimentaris a un laboratori concertat, per procedir a la seva anàlisi.
- Formació. Organització de campanyes informatives sobre temes que preocupen els consumidors.
Conceptes bàsics:
- Factura. És un document bàsic per poder justificar el pagament d'un producte o servei, i al mateix temps serveix com a prova quan s'ha de presentar una reclamació.
- Contracte. Cal llegir-lo detingudament, especialment la lletra petita, abans de signar-lo. Si hi ha alguna part que no es considera prou clara, cal consultar prèviament un assessor/a en la matèria. S'ha de demanar sempre una còpia del contracte.
- Garantia. En l'adquisició de béns de llarga durada, cal demanar sempre una garantia formalitzada per escrit, que dóna dret a què es realitzin les reparacions necessàries de forma gratuïta, durant el període de vigència d'aquesta garantia.
L'OMIC us pot informar sobre els vostres drets com a consumidors i orientar-vos en casos de reclamació en aquesta matèria.
Vies de reclamació:
- Administrativa. El consumidor pot sol·licitar de l'Administració que investigui i sancioni aquells fets que poden constituir infraccions en matèria de consum.
- Judicial. S'hi pot acudir per sol·licitar una indemnització per danys i perjudicis soferts. Aquesta via comporta la intervenció d'advocat i procurador.
- Arbitratge de consum. És un sistema extrajudicial, que té per objecte atendre les reclamacions dels consumidors que es consideren perjudicats en els seus interessos econòmics, o desitgen una reparació de danys, o bé una indemnització. És un sistema gratuït i més ràpid que la via judicial, sent el laude que es dicti vinculant i executiu.
Per accedir a aquest sistema de resolució de reclamacions és necessari que tant el consumidor com l'empresari l'acceptin de manera voluntària.
Com fer una reclamació:
- Reclamació. Una reclamació s'ha de formular per escrit, fent constar les dades personals, el motiu de la reclamació, i l'objectiu. S'hi ha de fer adjunta tota la documentació pertinent; rebuts, factures, contractes, pressupostos, garanties, etc.
- L'OMIC tramitarà la reclamació en els organismes de consum.
- Fulls de reclamació. La finalitat dels fulls oficials de reclamació és facilitar als consumidors la possibilitat de formular una reclamació en el mateix establiment on s'ha produït el conflicte.